När Halloween är på riktigt, då är man i USA

Plötsligt förvandlas allt till en scen tagen från en spökfilm. Det står gravstenar, skelett och djävular utspridda på alla gräsmattor. Rökmaskiner dolda under statyerna sprider tjock rök över gatan. Och när solen börjat gå ner på den 31a oktober, då börjar de ta sig ut. Alla små häxor, varulvar, zombies och spöken. Det kryllar plötsligt av övernaturliga väsen så långt ögat når. Och alla är de ute efter en sak- godis. Trick or treat.

I flera veckor innan den stora dagen har jag och Tim letat efter de perfekta utklädningskläderna. Det råder ingen brist på maskeradbutiker. Tiden innan Halloween öppnar plötsligt hela varuhus upp fyllda med enbart spökdräkter, djävulshorn och monstorösa masker som kan kosta upp till två tusen kronor styck. Men Halloween är på liv och död i USA. Det gäller att imponera och bräcka de andra barnen på gatan. Det handlar nog även lite om föräldrarnas kamp att klä ut sina barn och bräcka de andra föräldrarna.

Men det är få saker som är mer magiska än att vara där just den kvällen. Bilden är från min första Halloween i USA. Jag minns fortfarande hur jag gick runt med öppen mun och stirrade på alla dekorationer och utklädda barn.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik