Alla ni som fick tidig mens, se fram emot en förjävligt jobbig förlossning!

Jag har reagerat på den här studien så länge att jag är tvungen att skriva om den nu...

Enligt forskare vid Cambridge Universitet finns det ett samband mellan att få tidig mens och att riskera att tvingas göra kejsarsnitt eller använda sugklocka vid förlossning. Det gäller främst förstaföderskor som är lite äldre. Av dem tvingades en tredjedel förlösas med kejsarsnitt eller sugklocka av den grupp på 4000 kvinnor som forskarna studerat. Det gäller dock inte om man föder barn tidigt. Enligt studien är genomsnittet för första mens 13 år. Så för alla er som fick mens innan det rekommenderar jag alltså att inte föda sitt första barn sent.

- Det finns ingen anledning till oro för kvinnor som fått mens tidigt. Men det är särskilt viktigt för dem att leva sunt och hålla en normal kroppsvikt eftersom ett högt BMI under graviditeten är förknippat med värksvaghet och högre risk för förlossningskomplikationer, säger professor Philip Steer i BJOG.
Mer på: http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article5809000.ab

Nej nej nej. Det är precis sådan här forskning som jag tror gör mer skada än nytta. Hur roligt är det att veta att man med stor sannolikhet kommer att få det jäkligt tufft att föda sitt första barn? Det här är skrämselforskningspropaganda. Ibland känns det som att allt i denna värld går ut på att skrämmas. Var är vi påväg?


Kommentarer
Postat av: Lizzy

Jag tänkte att jag skulle leta upp studien som aftonbladet baserar sina resultat på för skojjs skull. Läser man studien så är ju anledningen till den ökade risken att det i genomsnitt går fler år mellan första mensen och första förlossningen om man får mens tidigt. Med andra ord så är det inte den tidiga mensen i sig som ökar risken, utan att vänta länge med att skaffa barn i förhållande till sin biologiska mognad. Och det är ju känt sedan tidigare - ju längre man väntar med första barnet desto större risk för komplikationer. Så det är ju egentligen inte så konstigt, kronologisk och biologisk ålder är ju inte riktigt samma sak.



För övrigt så är det vanligaste skälet till kejsarsnitt eller sugklocka enligt studien att själva förlossningen går framåt för långsamt. Risken för det ökar med epiduralbedövning så föd naturligt så minskar du risken ;) (om du nu skulle få för dig att vilja ha barn i framtiden).

2009-10-20 @ 13:10:34
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Det är roligt när de lyckas skapa revolutionerande nyheter av något som redan är allmänt känt genom att omformulear det lite... Det är skickligare än man tror de där kvällstidningsjournalisterna!



Ja, jag ska föda naturligt. Om jag föder:) Och öva upp mig i den där konsten av att få orgasm under förlossningen som sandra skickade så att det kan bli en skön upplevelse också. Det blir nog jätte fint. Så kan aftonbladet få skriva en artikel om det.

2009-10-20 @ 14:56:12
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: M

sånt här får verkligen mig att känna att jag aldrig, aldrig vill skaffa barn. eller aldrig mer gå inte på aftonbladet.se.

2009-10-20 @ 15:23:16
URL: http://mmmica.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik