Fildela och begå Internetsjälvmord

Den brittiske närings- och industriministern lord Peter Mandelson har lagt fram ett förslag om att alla fildelare ska kunna stängas av från Internet utan prövning. Först ska den som laddar ner filer illegalt få hastigheten på bredbandsanslutningen sänkt. Om personer fortsätter att ladda ner ska den personen kunna bli helt avstängd från Internet, utan rättslig prövning.

– Illegal fildelning är moraliskt och ekonomiskt förkastligt, säger lord Peter Mandelson.

EU-parlamentet säger dock att det inte ska vara möjlighet att stänga av en fildelare från Internet utan rättslig prövning.
Läs hela artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6034651.ab

Jag tror inte att det går att få folk att sluta ladda ner och dela filer över Internet. I artikeln säger de att det är ett chokerande besked att 1 av 20 musikfiler laddas ner olagligt i Stor Britannien. I Sverige är den siffran troligtvis mycket mycket högre. Genom lagstiftningen i Sverige där fildelning blev olagligt fick vi plötsligt en miljon fler brottslingar i landet. Och till vilken nytta? Fildeningen kommer inte att ta slut. Dessutom anser jag att Internet är varje människas rättighet. Hela världen finns idag på Internet och ingen bör begränsas att delta i den världen. Att fildelning sen är fel i grunden må vara sant. Men istället för att lägga ner kraft på att förbjuda och stoppa det tycker jag att man bör fundera på en lösning som gynnar alla parter. Jag har ingen sådan lösning. Men om mer kraft läggs på att komma på den tror jag att slutresultatet kommer att bli mer lyckat än att folk plötsligt ska kunna gå och dö i cyberspace och inte tillåtas komma tillbaka in igen.


Kommentarer
Postat av: HDR-fotografen

...och alla med trådlösa nätverk är rökta när de ovetande blir avstängda.

2009-10-29 @ 15:20:29
URL: http://stilbild.nu/fotograf
Postat av: Emelie

Det tänkte jag inte ens på... Men sant så sant.

2009-10-29 @ 18:00:35
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Lizzy

Jag tycker som sagt inte att fildelning i grund och botten är fel. Till skillnad från när du t.ex. snattar så tas ingenting ifrån någon annan. Motståndare vill gärna påstå att det visst gör det för att du enligt dem tar en utebliven inkomst, men det är skitsnack. För att så skulle vara fallet så måste det innebära att personen som laddar ner faktiskt skulle ha köpt eller hyrt produkten om fildelning inte fanns, och så är för det mesta inte fallet. Fildelning innebär inte att folk slutar gå på bio, köpa cd-skivor och gå på konserter, det innebär är att de får tillgång till ännu mera kultur utöver den konsumtionen (som de flesta inte skulle kunna ha tillgång till om det inte vore för fildelning). Jag ser inget fel med att sprida mer kultur och information till allmänheten, ska vi inte lägga ner alla bibliotek också i så fall? Jag menar det innebär ju att folk lånar böcker gratis istället för att köpa dem = utebliven inkomst för författarna om köper antipiraternas argumentation.



Sedan angående att stoppa fildelning, så nej jag tror inte för fem öre att det är möjligt. Hur ska man i ett demokratiskt land lyckas stoppa ett beteende som anses legitimt av en väldigt stor del av Sveriges befolkning. Det vore som att tro att vi skulle lyckas införa ett alkoholförbud i Sverige, fet chans...

2009-10-29 @ 18:06:21
URL: http://lizzey.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik