Jag undrar om folk skulle gå i skolan om de inte fick pengar av CSN

Ett förslag har lagts fram i Frankrike om att klasser med hög närvaro och höga betyg kan få en premie på 10 000 euro, ungefär 100 000kr, att dela på. Tanken är att elever ska blir mer motiverade att gå i skolan om de lockas med eventuella pengar. Organisationer i Frankrike stormar mot förslaget och menar att det är fel att försöka köpa elever. Det går emot franska värderingar.

Men då undrar jag. Om svenska studenter, särskillt på universitetsnivå, inte skulle få studiestöd av staten- skulle lika många gå i skolan då? I år har antalet universitetselever ökat i Sverige eftersom arbetslösheten är hög och människor behöver pengar. Då är ett alternativ att studera. Och jag tycker förvisso att det är bra. Jag tycker att det är positivt att staten investerar i sina elever. För det är mer en investering än vad det är att "köpa" elever. Ett land med många högutbildade medborgare har möjlighet att utvecklas och blir bättre. Därför tycker jag att förslaget som tagits upp i Frankrike bör gå igenom. I den mån ett land har möjlighet att belöna sina studenter tycker jag att de ska göra det.

Mer om Frankrikeförslaget på: http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article5963413.ab

Kommentarer
Postat av: Lizzy

Självklart skulle färre plugga om det inte vore för studiestöd. Jag vet inte ens om jag skulle göra det. Hade det inte funnits studielån och -bidrag så hade jag nog inte velat fortsätta med studierna direkt efter gymnasiet. Jag hade nog börjat jobba istället.

2009-10-15 @ 16:06:51
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Nej men precis. Så jag förstår inte varför folk ska säga att det är emot ett lands värderingar att belöna sina studenter. I den mån det går borde alla länder ha studiestöd och studiebidrag.

2009-10-15 @ 16:28:30
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Minna -Student

Självklart att det skulle minska med studenter. Man skulle ju inte ha råd att plugga och att leva. Oftast så flyttar man ju till en annan ort eller flyttar till sin första bostad kanske som student på egen ort. Hyra, mat osv kostar samt skolmaterial. Då skulle det vara ett annat system som skulle ersätta det vi har idag, så som det finns i USA tex. Antingen eller... För vi måste ha folk som studerar och för samhället framåt. I artikeln tror jag mer att det pratas om ungdomar på gymnasienivå, som kommer ut med ofullständiga betyg och hamnar direkt i arbetslöshet. "För barn över 16 år som går i gymnasieskola utgår studiebidrag från och med kvartalet efter 16-årsdagen" - wiki. I och med att barnbidraget går över till studiebidrag, så blir det inte samma effekt här. Det är föräldrarna som tar den delen ändå i en familj som har ont om pengar. Så var det för min del iaf. jag fick inte det utan det gick till familjen till mat osv. I familjer som har mer pengar kan dessa barn då få denna inkomst. Om man skulle höja det beloppet och rikta den direkt mot barnet i sig är det ju så klart en morot för att gå till skolan bara för att få pengarna, då skulle nog skolkningen minska för de som är enbart slackers. För de som är mobbad och flyr skolan pga det, skulle det kanske inte funka... Men det är en STOR morot att få betalt... Så varför inte, om det funkar? :)

2009-10-15 @ 20:09:29
Postat av: Emelie

Nej det har du självklart rätt i. Det blir en annan sak på gymnasiet när man fortfarande bor hemma och är så pass ung. Som du säger i artikeln handlar det mer om en garanti att det är studenten som får pengarna. Och en sådan morot utöver vårt studiebidraget även här i Sverige skulle definitivt vara en morot. Det är ju dessutom en hel del som krävs idag för att barn som skolkar ska bli av med sitt studiebidrag, så det motverkar ju inte slackers som du kallar dem. Och problem med de som blir mobbade är så klart inget som kan lösas med pengar.

Men som sagt. Förutsatt att möjlighet finns så tycker jag att alla länder bör ersätta sina studenter med pengar för att de väljer att utbilda sig. Och det såväl på gymnasie och universitetsnivå.

2009-10-15 @ 22:21:50
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik