När skolan verkligen blir ett fängelse...

Joshua, en sex-årig pojke i Denver, USA, blev tejpad över munnen och runt händerna i skolan eftersom han hade varit lite stökig. När mamman kom och skulle hämta honom grät han och berättade vad som hade hänt. Mamman trodde knappt sina öron men rektorn bekräftade att det stämde. En kanslist på skolan ville straffa Joshua för sin olydighet genom att tejpa fast honom.

Mer på: http://www.aftonbladet.se/temautbildning/article6007803.ab

Nog för att jag ofta har klagat på att skolan i Sverige tar för lättsamt på olydiga elever. När jag flyttade tillbaka från USA höll jag på att få en chock när jag insåg att det var total kaos i klassrummet och att det var omöjligt att koncentrera sig. (Jag gick i skolan i USA årskurs 4-7). I USA vågade ingen prata på lektionerna. Då fick man kvarsittning. Och även om det kanske låter lite för hårt så fungerade det åtminstone. Alla elever satt som små ljus i sina skolbänkar och lyssnade. Och jag lärde mig mer än någosin. MEN när det går så långt att en liten sexåring blir fasttejpad för att straffas då är det något fel. Skolan ska ha disiplin, ja. Men skolan ska inte bli ett fängelse. Om barnen är förlamade av räddsla kommer de att fokusera mer på att bete sig rätt i skolan än vad de kommer göra på att fokusera på vad lärarna säger. Det här var en mycket skrämmande nyhet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik