Nu får vi alla vara terrorister för en dag

I nya Call of Duty spelet är en av uppdragen att delta i terrordåd och döda civila. Spelet säljs med orden "Den största nöjeshändelsen någonsin". Det omstridda uppdraget handlar att delta i en massaker på en flygplats. Men i själva verket är spelaren en infilatör i terrorgruppen och där för att försvaga den. Tillverkarna Activision berättar att man kommer att ha möjlighet att hoppa över den scenen (ingen kommer att hoppa över den scenen). Spelet har väckt starka reaktioner hos spelare.

Mer om nyheten: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/recensioner/article6033337.ab

Jag är ju själv TV-spelsfantast och undrar då över hur mycket det här skiljer sig från andra spel. Jag kommer ihåg när GTA (Grand Theft Auto) kom och det enda man gjorde var att döda civila genom att köra över dem och testa alla sina nya vapen på dem. Det var ett av sätten att tjäna pengar. Och det kanske låter grovt av mig men jag är ganska säker på att ALLA som har spelat GTA har dödat civila. Och även om det inte är del av något direkt uppdrag så är det nog mycket pga av just den friheten som finns i spelet där man faktiskt kan springa runt och göra vad man vill, som folk köper och älskar det.

Och hur skiljer sig egentligen spel från att titta på tv eller film med krigsscener? Det är klart att det är en omstridd fråga. MEN samtidigt tror jag att en sund människa kan skilja mellan verklighet och lek. Och om det här spelet skulle få kritik, då finns det en rad andra spel som borde få det samma. Och om det fanns studier som verkligen bevisade att människor blir mer våldsbenägna av spel, då hoppas jag på att dator- och tvspelsjättarna skulle sluta skapa sådana här scener. Men i dagsläget är nog efterfrågan för stor. Jag känner personligen en radda människor som jag vet kommer att jubbla när de hör talas om det här uppdraget i nya Call of Duty.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik