Praktikanten del 3- Ica utmanar fördomarna i samhället mot människor med Downs Syndrom

Del tre av Icas nya reklamserie med praktikanten Jerry i fokus visas nu på TV. Reklamserien är del av Icas nya projekt "Vi kan mera". Syftet med projektet är att fler utvecklingsstörda i Sverige ska få möjlighet att arbeta och bli sedda av "normalstörda" människor. Målet är att mellan 500-1000 människor med utvecklingsstörningar ska få ett bättre liv i det svenska samhället. "Vi kan mera" sker i sammarbete med Samhall, FUB (Riksförbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning), SKL (Sveriges Kommuner och Landsting) och Glada Hudik-teatern. Arbetet kommer hålla på i tre år med start nu.

"[Vi vil] ge våra medarbetare runt om i landet chansen att lära känna och komma nära en människa som de kanske inte skulle få kontakt med annars. Vi tror att det är först i mötet mellan människor som fördomar kan brytas ner och förståelse, respekt och vänskap växa fram."

Mer på: http://www.ica.se/FrontServlet?s=butiker&state=butiker_dynamic&viewid=1611120


Jag tycker mycket om idén. Och jag tycker mycket om reklamerna. Ett bra initiativ av ICA att försöka göra något åt ett stort problem som finns i samhället. Jag tror och hoppas på att det kommer att ge resultat.


Kommentarer
Postat av: M :)

Lägger en kommentar här med! Jag gillar också Ica reklamen... rolig, det är knappt så man egentligen vågar säga det, men det är den. Fräck och nytänkande, sånt gillar vi. Där finns sätt att hantera allt och glädje är nog det bästa sättet. Man skrattar MED den, inte ÅT den. Det är nog vad människor är rädda för, att våga skratt MED den... men det är väl ingenting att vara rädd för. Har bara sett 2a, en gång... men grymt bra grymt bra...finns inget mer att säga! Återigen tack för mig.

Bra och intressanta inlägg du gör btw, keep up the good work!

2009-10-30 @ 00:29:23
URL: http://monaliiza.blogg.se/
Postat av: John

ICA får gratis arbetskraft och som skall arbeta får en skitlön från Samhall. Vem det gagnar vet jag inte.

2009-11-10 @ 15:14:59
Postat av: Emelie

Jag förstår självklart problematiken som du lägger fram. Men ändå tror jag att arbete kan få en människa att känna sig mer värd, och dessutom ta död på fördomar från övriga samhället om att människor med olika problem inte kan. Det är ett vågat tillvägagångssätt av ICA att göra den här reklamen. Det kunde ha blivit en flopp, men människor verkar ha tagit emot den väl. Jag tror att det är ett tecken på att samhället är på väg åt rätt håll. Och sen bör nästa steg givetvis bli att alla ska få lika mycket betalt för utfört arbete. Rom bygges inte på en dag...

2009-11-10 @ 16:57:09
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik