Slutprojekt och Finlandskryssning

Jag efterlyser nördar till mitt slutprojekt på denna delkurs i skolan. 
Nu ska jag göra radio igen. Det är så barnsligt roligt. Och mitt tema är nördar. Jag vill ifrågasätta den stereotypiska bilden av att en nörd är en finnig glasögonorm från en amerikansk High School film. I mina ögon är vi alla nördar. Det blir nog bra tror jag.

Och om fyra timmar åker jag till Finland. Vilket blir relativt stressigt med tanke på att båten kommer tillbaka på torsdag kl 10 och första utkastet av radioprogrammet ska vara klart kl 14. Men jag kan vara kreativ på en båt. Med lite alkohol i blodet och omringad av underliga människor som åker på kryssning mitt i den kyliga hösten på en tisdag ska det nog inte bli något problem att hitta inspiration.

Ordet nerd (nörd) förekom för övrigt första gången i Dr. Seuss bok If I Ran the Zoo från 1950. Inom något år hade termen spridit sig från småsyskon till storasyskon som började använda uttrycket för de "utstötta" i deras skolklasser. Det var troligtvis inte Dr. Seuss avsikt när han skrev barnboken. Men det är svårt att förutspå vad barn väljer att göra av olika uttryck. Bilden är Dr. Seuss "NERD".


Kommentarer
Postat av: Lizzy

Det där med ords ursprung är lite kul, man tror att vissa ord alltid har funnits. Visste du att det inte fanns några brottsoffer före 1970? ;)

2009-10-20 @ 13:19:15
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Det vore roligt att få tag i en språkvetare och intervjua honom eller henne om det:)



Jag har för mig att du har nämnt det. Det är ju helt sjukt! Som du sa, vissa ord antar man alltid har funnits. Särskillt brottsoffer

2009-10-20 @ 14:52:43
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik