Smör ger bra syn

Farfar berättar med stor inlevelse om åren under kriget. Det var så viktigt att få tag på smör. Det var bra för ögonen, för synen.

"Jag tyckte aldrig om smör, jag brukade inte äta det. Och det är ju sant att jag alltid har haft dålig syn" säger farmor.

"I Danmark så hade de smörbrist under kriget. Det föddes jätte många blinda danska barn. Mammorna kunde inte äta smör när de var gravida," berättar farfar.

Jag tittar frågande på dem båda två. (Jag kanske kan titta på dem just för att jag alltid har tyckt om smör?). Jag har aldrig hört talas om det här förut. Smör bra för synen?

"Men tror ni på det här då? På riktigt?"

"Det kanske är en skröna. Men det var vad alla sa när vi växte upp." Farfar blir lite fundersam.

"Nej, det är på riktigt. Det vet jag!" svarar farmor bestämt. "Smör ger bra syn"

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik