Vidriga rethosta, bort med dig!

Förkylningen kunde jag leva med. Men denna vidriga rethosta som nu invaderat min kropp är en helt annan sak. Jag har legat uppe och hostat hela natten. Eller, tre timmars sömn fick jag åtminstone, men det efter två timmars hostanfall som förbjud mig at somna. Nu på morgonen vaknade jag klockan kvart i fem. Klockan ska inte ringa förren kvart i sju. Och därför behöver jag hjälp. NU. Underbart nog ger Internet mig tusen råd.

Vid rethosta bör man...
...sova med huvudet högt
...gärna ha svalt i rummet
...dricka ljummen eller varm dryck
...om så behövs ta hostdämpande medicin så som Nipaxon eller Noskapin (medicin ska inte tas vid slemhosta!)
...undvika att röka och att vara i rökiga miljöer
...undvik damm och andra små partiklar som kan irritera luftvägarna

...äta choklad?
...tvinga sig själv att INTE hosta

Rethosta och hosta är naturligt och kroppens försvar för att få ut föroreningar ur luftvägarna. Det är alltså bra för dig. Även om det är mycket, mycket svårt för mig att se just nu.

En av de roligaste artiklarna jag hittade kom från Dagens Medicin och förespråkade choklad som lindring vid ihållande rethosta. "Har du rethosta och vill testa om kuren fungerar så är läkarens rekommendation: Två koppar drickchoklad eller 50-100 gram mörk choklad " http://www.sund.nu/docs/artikel.asp?art=509&tem=2

OCH NU, kl 9:00: Känner jag mig trött men lite friskare. Efter att ha öppnat upp fönstret, kokat te och druckit en sked Nipaxon lyckades jag sova två timmar till.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik