Barn som är populära i skolan mår bättre i livet

På TV4 Nyhetsmorgon höll de imorse på att tala om en studie gjord med 14000 elever födda år 1953. Alla dess elever svarade i årskurs 6 på frågor om vem i klassen de helst ville arbeta med. Man har sedan följt dessa elever för att se vad som hände med dem senare i livet. De elever som var minst populära och blev valda minst antal gånger visar sig idag ha löpt tre gånger så stor risk att drabbas av hjärtsjukdomar och diabetes, samt att de i fler fall fått problem med alkohol. Studien menar på att status i skolan kan påverka barnets hälsa lika mycket som familjebakgrund eller ärftliga faktorer.

Jag läser vidare på Aftonbladet: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5872855.ab
Mobbade barn håller oftast en låg status resten av livet. De är vanligare att de fastnar i missbruk senare i livet.

Det tåls så klart därför att tänka tillbaka på den tiden i mitt liv. Hur pass populär var jag då? I sexan var man 12 år gammal. Då bodde jag i USA. Där syntes nog inte populäritet på samma sätt eftersom vi inte hade någon fritid i skolan. Men när jag i 8an började i svensk skola på nytt kommer jag ihåg att jag tyckte att det var jobbigt. Min svenska blandades med amerikanskt uttal och jag hade ingen som helst koll på vilka kläder som var rätt eller ens att det nu var givet att flickorna sminkade sig och att alla jämnåriga hade mobiltelefon. Min kompis Linnea har i efterhand sagt till mig att det var samma Emelie som kom tillbaka till klassen fyra år senare. Mentalt menade hon att jag var likadan när jag var 10år som när jag var 14år. Men det berodde på att jag så höll kvar vid alla minnen av Sverige när jag vi var borta i 4 år till den gränsen att jag förväntade mig att ALLT skulle vara likadant när jag kom hem. Men det var det inte.

MEN jag var aldrig mobbad för detta. Många tyckte att det var häftigt att jag hade bott i USA och att jag nu pratade engelska bättre än svenska. Mitt språk, uttal och ordförråd ökade snabbt så fort jag börjat i svensk skola igen. Och efter två års anpassning på högstadiet så kunde jag omfamna gymnasiet med mycket kärlek. Och jag har alltid älskat skolan. Så jag har alltid trivts bra där.

Så med andra ord kan jag se fram emot ett friskt liv:) Eller?

Kommentarer
Postat av: Lizzy

Fast en tvärsnittsstudie säger ju egentligen inget om orsak och verkan. Jag kan mycket väl tänka mig att de som inte var populära i skolan i 50-talet i högre utsträckning var barn som kom från en taskig miljö och som med andra ord inte har lika bra förutsättningar i livet. Popularitet mättes dessutom knappast utifrån 12-13 åringarnas egna perspektiv utan som "vem de helst ville arbeta med i klassen". Hur många vill arbeta med ett "problembarn"?

2009-09-29 @ 17:47:01
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Klart att andra faktorer väger in. MEN jag tror ändå att det kan ligga något i att barn som är omtycka och populära i skolan får högre självförtroende i tidig ålder vilket de håller fast vid resten av livet. På liknande sätt tror jag att det är svårare för ett barn som blivit mobbat eller varit utstött att finna självförtroende i senare skeden i livet. De vet väl inte hur de ska te sig för att få andra människors omtanke och uppmärksamhet. Någonting ligger i det. Även om anledningarna till att man blir populär eller inte kan skilja sig så klart.

2009-09-29 @ 18:13:29
URL: http://fageln.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik