Om vi inte ens kan lita på en yogurt, vad kan vi lita på då?

Artikeln i Aftonbladet för mig att undra:



Vi känner nog alla igen den vithåriga mannen från Turkisk Yogurt förpackningen. Jag har själv sett honom titta på mig flera gånger när jag öppnat upp kylskåpsdörren här hemma (trots att han själv inte har någon aning om att han sitter fastklistrad på någon yogurtförpackning i ett svenskt kylskåp). En härlig medelhavsbild som för tankarna till värme, autentiska Turkiet och ja, god svalkande yogurt. MEN mannen bör inte få oss att tänka på Turkiet, han kommer ju ifrån Grekland...

– Vi blev väldigt förvånade, säger Tomas Axelsson på Lindahls Mejeri. Merjeriet bakom produkten.

Tydligen har den grekiska mannen utan egen vetskap stått modell för de turkiska produkterna i Sverige under de senaste åtta åren. Han antar själv att bilden kommer från en turist som fotat honom för privat bruk och sedan sålt vidare bilden. Då kan man ju fråga sig- om jag någonsin har fastnat på en turistbild, kan det vara som så att jag finns på matförpackningar i någon annan del av världen? Och hur skulle jag egentligen reagera om jag hittade mig själv på en hylla i Marrocko med orden "Norska fiskpinnar" bredvid mig?


Kommentarer
Postat av: Lizzy

HAHA! nej vad lustigt. Påminner mig om Simpsonavsnittet när Homer hittar sig själv på en japansk förpackning. Ja vem vet? De kanske säljer ngn produkt med dig på i Mongoliet eller ngt haha. Jag tycker ju om den där "turkbilden" på yoghurten (som ju tydligen är en grekbild). Så hoppas inte att de behöver byta.

2010-04-09 @ 19:26:31
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Lena

Haha sjukt roligt det där! Och lite scary, en turist som tagit bilden och sålt vidare? Får man verkligen göra så?

2010-04-10 @ 17:13:24
Postat av: NuYu

Haha, vilken grej. Får se hur det här utvecklas...

2010-04-12 @ 14:31:06
URL: http://skymningsbloggen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik