Upp-och-Ner eller Ner-och-Upp?

Nästan midnatt och först nu känner jag att jag har tid att dela med mig av mina erfarenheter och funderingar här. Annars går all min vakna tid åt att sprida kärlek som vackraste Mica så fint beskrev det. Idag fick jag lära mig något väldigt intressant:

Om man sätter på sig ett par glasögon som vänder världen upp-och-ner kommer hjärnan efter två veckor att anpassa synen så att man uppfattar världen åt rätt håll ändå. När man sedan tar av sig glasögonen kommer världen att framstå som upp-och-nedvänd i ytterligare ett dygn innan världen framstår som "normal" igen. Förklaringen är Perceptuell Anpassning, alltså att hjärnan uppmärksammar och anpassar skillnader i den visuella omgivningen åt oss. Om skillnader i omgivningen uppstår kommer hjärnan att anpassa vår syn så att omgivningen framstår som "normal" efter en tid. Psykologen George Stratton genomförde det första experimentet på 1890-talet för att se om hjärnan anpassade omgivningen om han bar ett par glasögon som vände världen upp och ner under några dagar. På femte dagen började omgivningen framstå som normal tills dess att man koncentrerade sig på olika ting. Detta och fler experiment bevisade hjärnans förmåga att normalisera vår omgivning trots skillnader i synfältet.

Vår lärare pratade om att han länge har velat försöka själv. Men att han ändå tvivlat:
-Vad händer om man lyckas ändra sin uppfattning av vad som är upp och ner och sen tar av sig glasögonen för att upptäcka att- haha- det går bara att ändra en gång?

Jag blir själv mycket, mycket nyfiken.

Läs mer om Perceptual Adaption och George Stratton.
Och även här.



Kommentarer
Postat av: Lizzy

Faktum är att dina ögon redan uppfattar världen som upp och ner, men hjärnan har lärt sig att vända på bilden så den blir rättvänd. En nyfödd ser världen upp och ner, det du ;)

2010-02-12 @ 08:08:39
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jo det där med att världen vänds upp och ned på hornhinnan har jag lite koll på. Men det där med nyfödda barn visste jag inte alls. I sådana fall kanske det är som så att det faktiskt går att vända allt upp och ner igen?

2010-02-12 @ 09:46:36
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: NuYu

Så egentligen vänder man världen bara rätt med glasögonen? Vafan går inte alla runt med såna för, då är vi ju alla lite naturligare efter ett par dagar. :P



Någon här som vet varför våra ögon uppfattar världen åt fel håll?

2010-02-12 @ 22:47:21
URL: http://skymningsbloggen.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik