Hej jag är en avatar som lever precis som du!

Idag var jag på mitt första inplanerade frukostseminarie på Berghs. Ämnet var Framgångsrik Mediestrategi. Inspirerande till tusen. Och dessutom har jag än en gång fått bekräftat för mig att jag "behöver" en iPhone. Men det är inte väsentligt just nu. Idag fick jag nys om en spännande och innovativ hälsokampanj från Storbritannien riktad mot barn. Det är faktiskt den andra innovativa kampanjen som jag har hört talas om från landet under den senaste tiden. Tidigare i höstas använda sig nämligen det brittiska hälsodepartementet av familjen Simpson för att uppmana barn i landet att äta nyttigare. Mer om den kampanjen kan du läsa HÄR.

Nu kommer något ännu häftigare. Nämligen Yoobot. Yoobot vs Yoonot är ett datorspel där barn får skapa en avatar av sig själva. De får sen leva sina liv genom avatarerna med samma kost- och motionsvanor som i vanliga livet. Om man lever onyttigt kommer ens avatar snabbt att gå upp i vikt och till slut dö. Efter döden får man obducera sin avatar för att lista ut varför allt gick så snett. Då får man se de verkliga konsekvenserna av sitt onyttiga liv. Spelet testades på en grupp av 1000 ungdomar innan det släpptes för allmänheten, varav 80% angav att de valde att ändra sina matvanor efteråt.

Jag ska skapa en egen avatar nu. Jag återkommer med resultat.


Kommentarer
Postat av: johanna

ja, jag är mycket riktigt konstaterat för nuvarande på Miami Ad School Europe. Insikten kommer ifrån att ha varit på Berghs ett varv och vänt. Jag tyckte inte att det var kul alls.



Miami Ad School skulle jag förövrigt rekommendera varmt, fast det är ungefär samma avgifter som Berghs i slutändan. Bara intensivare.



Ja, om du känner att du undrar något får du gärna höra av dig :)

2010-03-17 @ 12:47:35
URL: http://juanna.blogg.se/
Postat av: EGOFLOW

Haha... Nördis! <3

2010-03-24 @ 10:00:13
URL: http://egoflow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik