När jag blir stor ska jag bli copywriter

Jag bestämde mig nog egentligen redan när jag var 16 år. Det är copywriter som jag ska bli. Jag älskar att skriva och jag fascineras av reklam- så det går ihop som handen i handsken. Jag beslöt mig dock ganska tidigt för att lämna alla vägar inom mediebranschen öppna. Därför läser jag ihop massa kurser för att få en kandidatexamen i Medie- och Kommunikationsvetenskap från JMK. De första tre terminerna var teoretiska. Delkurserna behandlade mediehistoria, medierätt, journalistik, reklam, pr, information och populärkultur. Bland annat skrev jag en C-uppsats inom ämnet populärkultur med inriktning på Internet och religion. Sedan i höstas har jag läst en nystartad kurs som heter Medieproduktion. Medieproduktion är en praktisk kurs där vi har arbetat med journalistikt skrivande, radio, film, webbpublicering och fördjupning i program som Photoshop, Flash och After Effects. Den sista terminen av min utbildning kommer jag att praktisera. Drömmen är givetvis att då vara på en reklambyrå och arbeta som copywriter. Och sen till nästa vår. Ja, då hoppas jag på att börja arbeta på en reklambyrå på riktigt. Men som sagt- jag har lämnat dörrarna öppna, så jag kan försöka mig på arbete inom PR, Event eller Journalistik som jag också är mycket fascinerad och intresserad av.

Och om någon där ute hittar hit och har några frågor angående vilka val som finns att ta när man vill ta sig in i mediebranschen. Då är det bara att ropa så hjälper jag så gott jag kan. 


Kommentarer
Postat av: Lizzy

Vilken termin är du inne på nu egentligen förresten?

2010-03-18 @ 18:29:27
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Den femte:) Så jag blir klar efter jul.

2010-03-19 @ 00:42:23
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: emma

Åh, det här har jag tänkt mycket på, men glömmer hela tiden bort att skriva till dig och fråga!



1. Hur kombinerar du dina kurser? När jag kollar JMK hittar jag mediekommunikation A&B, totalt 90 p. Vad läser du för övrigt för att få ihop 180 p för kandidat?

2. Kan man läsa dubbelexamen, exempelvis mediekommunikation- och företagsekonomi? Eller är det bättre att satsa helhjärtat på en?

3. Hur ser möjligheterna ut för utlandsstudier? Är JMK med i Erasmus-programmet?

4. Hur mycket ligger fokus på skrivande media resp. annan media?

2010-03-19 @ 12:19:23
URL: http://emmasgarderob.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik