Var försvann jycken, Aftonbladet?

Jag kommer ihåg när jag var liten och både Expressen och Aftonbladet hade utmärkande maskotar: Getingen och Jycken. När man var ute på stan delades pins ut med de leende figurerna. Det kändes som att kvällstidningarna ville rikta in sig mot barn, skapa ett varumärke som vi skulle hålla varmt om hjärtat även när vi växte upp. Allt är tillåtet i kampen om framtida läsare? Getingen finns kvar hos Expressen, men vad gjorde Aftonbladet med Jycken?

Många älskade Jycken som tecknad serie under barndomen. Jag älskade Jycken. Och det slog mig av någon underlig anledning först imorse att han är försvunnen. Och att jag på något sätt saknar honom. I den här artikeln från 1998 läser vi om Dillan Sorén, då 10 år gammal, som samlade på Aftonbladets jycke. När artikeln skrevs hade han fått ihop hela 2000 stycken utklipp ur tidningarna. 

– Jag klipper ut alla Jycken jag ser. Ibland är de små och svåra att hitta, då hjälper hela familjen till att leta, berättar Dillan.

Vi läser även att det är barnboksförfattaren Christina Alvner som är Jyckens "matte" och har ritat honom från början. Det var 1991 som Aftonbladet välkomnade den släthåriga terriern som sin maskot och som serie. Men vad hände sen?
 
I wikipedia läser jag att det var Christina Alvner och Arne Höök som tillsammans tog fram Jycken till Aftonbladet. "Efter 14 år upphörde dock serien". Om alla årtal stämmer bör det alltså innebära att Jycken senast gjorde ett framträdande i Aftonbladet 2005.

Jag avvaktar för nu, men jakten på den försvunna Jycken är långt ifrån färdig.

Var är Jycken--->


Kommentarer
Postat av: ♥ Tjelsi - så kan det gå när inte haspen är på ♥

Mindblowing, jag har inte tänkt på det alls förrän du skrev det? VART TOG HUNDEN VÄGEN?

2010-03-31 @ 13:38:12
URL: http://tjelsi.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik