Vi lever i ett avslyssnat och övervakat samhälle

Tidigare under hösten har jag skrivit om övervakningssamhället vi lever i och hur människor reagerar när det kommer till deras kännedom att de är ständigt övervakade. Idag läser jag att det finns en gsm-kod som tillåter vem som helst att avlyssna dina mobiltelefonsamtal. En tysk forskare, Karsten Nohl, har knäckt koden som används för att krypera sms via gsm-nätet. Nu finns koden att hämta gratis via Internet för vem som helst. Det krävs dock uttrustning för 150 000 kr för att kunna använda sig av koden. Men om den hamnar i fel händer. Hur mycket pengar är egentligen 150 000 kr då?
– Det här visar att säkerheten i det nuvarande GSM-nätet är bristfällig. Det är därför vi försöker få operatörerna att hitta bättre säkerhetslösningar för mobilsamtal, sa Nohl vid en presskonferens på datahackerkonferensen. 

Det finns 3,5 miljarder gsm-telefoner i världen. Alla kan avlyssnas.

Den enda frågan är väl i och för sig varför någon skulle lägga värde i att lyssna på precis min konversation. Och vad har jag för hemligheter egentligen? Poängen i sig är väl bara att det känns lite obehagligt att leva i ett samhälle där vi kan bli avlyssnade och övervakade nästan varje ord vi säger och varje steg vi tar. Och även om jag är för att det ökar säkerheten i samhället till en viss grad. Är det klart att man ändå känner sig lite skeptisk- särskilt när det är privatpersoner som själva kan sköta avlyssningen. Kommer vi i framtiden bli avlyssnad på telefon innan den stora dejten eller jobbintervjun? Det är svårt att säga var framtiden är på väg.


Kommentarer
Postat av: Lizzy

Det går att köpa utrustning på nätet för att tjuvlyssna genom väggar, det du! Det är nog mer spännande att tjuvlyssna grannarnas sovrum än att tjuvkika sms tror jag, haha! Och det är mkt billigare dessutom, mellan 2500 och 14000 kr får man punga ut.



http://www.topguard.se/store/index.php?main_page=index&cPath=66_105&zenid=nh13okpt0abgnp3tjhmjbv0r13

2010-01-03 @ 19:20:55
URL: http://lizzey.blogg.se/
Postat av: Emelie

Haha, vad tror du att du ska få höra i grannarnas sovrum då?;) Och kan du verkligen se dem i ögonen nästa gång du ser dem om du får ta del av något... snuskigt?

2010-01-03 @ 21:36:53
URL: http://fageln.blogg.se/
Postat av: Ellis

Jag håller med det du säger, liksom vem är jag som de skall avlyssna, men själva GREJEN i sig är ju sjukt läskig, ogillar det starkt, och som du säger angående framtiden - de liksom gör massa nya saker, snart lär de ju se varje steg man tar också....

2010-01-03 @ 22:14:45
URL: http://ellisu.blogg.se/
Postat av: Ellis

sv: Haha man glömmer :( de kommer luft mellan varven nu haha.



Ja de är så mysiga.. Killarnas alltså.

2010-01-03 @ 22:15:37
URL: http://ellisu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Media och Journalistik